Op zondag 16 februari was dirigent Jan Willem de Vriend in NTR Podium te zien met een muziekcollege vanuit het Muziekcentrum in Enschede over de invloeden van machines op muziek. Organist Toon Hagen speelde hierbij een fragment uit Canto Ostinato van Simeon ten Holt op het Flentroporgel en ik mocht hem daarbij terzijde staan als registrant.
Via Uitzending Gemist is het programma terug te zien. Het programma is zeer de moeite waard om geheel te kijken, maar voor wie haast heeft: van 28’22 tot 32’14 is het orgel te horen.

Een leuk detail: wie goed kijkt, ziet dat ik in dit fragment niet registreer op de klassieke wijze, door elke registerknop met de hand te bedienen, maar via een zogeheten Setzer. Dat is een computergestuurd systeem in het orgel waarin je alle registraties (standen van registerknoppen) die je nodig hebt, van tevoren programmeert. Tijdens de muziek hoef je dan alleen nog op één knopje te drukken als je wilt schakelen naar een volgende registratie. Alle registerknoppen die dan open of dicht moeten, zie je dan vanzelf bewegen.
Heel gemakkelijk, vooral bij complexe concertmuziek, waarbij je zo veel knoppen moet bedienen dat je handen tekort komt. Én natuurlijk heel toepasselijk binnen deze uitzending over machines in de muziek!