Media
In de loop der jaren hebben Koen van Andel en zijn orgel diverse malen aandacht van de media gekregen, met name rondom de overplaatsing van Leusden naar Utrecht:
– Interview vanuit het ‘Zincafé’ in de Leusder Krant, 22 mei 2013
– TV-fragment van RTV Utrecht, 21 september 2009
– Radiofragment van Radio M Utrecht (mp3), 21 september 2009
– Artikel uit LeusdenNu van woensdag 7 september 2005 door Fiet van der Bijl
– TV-fragment in het NCRV-programma Man Bijt Hond van dinsdag 4 oktober 2005 *
– Artikel uit het UT-Nieuws, de weekkrant van de Universiteit Twente, van donderdag 13 oktober 2005
– Aankondiging van de open dag uit AD Amersfoortse Courant van vrijdag 14 oktober 2005 (het hier vermelde mailadres is niet meer geldig. Zie ‘Contact’ voor het actuele adres)
– Artikel uit AD Amersfoortse Courant van zaterdag 15 oktober 2005 door Janneke Geuze
– TV-fragment in U Vandaag, het journaal van RTV Utrecht, van 6 februari 2006 *
– Interview op Radio M Utrecht van 6 februari 2006 *
– Documentaire van filmmaakster An van Norren over de bouw in Leusden en de overplaatsing (2006) *

De items met een * zijn op aanvraag beschikbaar.

Vlak voor de overplaatsing, op zaterdag 15 oktober 2005, is er rondom het orgel in de slaapkamer in Leusden een open dag gehouden om de sprookjesachtige situatie voor het laatst aan zo veel mogelijk mensen te laten zien. Op het drukste moment stond het publiek, sommigen op de fiets vanuit het hele land, in rijen vanaf de voordeur, tot op de trap te dringen voor Koens kamer.
Deze open dag is aangekondigd in AD Amersfoortse Courant, het UT-Nieuws en in Man Bijt Hond. Daarnaast verspreidde Koen zelf een uitnodiging, in zijn voor toen zo typerende overdadig bijdehante schrijfstijl.


Slaapkamer

Het meest idyllische aan het hele orgelbouwproject was zonder twijfel de toestand in de slaapkamer tot aan de overplaatsing 2005. Helaas voor de liefhebbers van knusheid, rommel en stof is dit tijdperk definitief voorbij. Wie uit pure nostalgie nog een indruk op wil doen, kan een impressie bekijken van het voormalige orgelparadijsje.

Ook de klank van het orgel is in deze oude situatie vastgelegd. Vergelijk het vooral met de huidige situatie onder ‘Audio‘!
Holfluit 8’


Prestant 4′


Woudfluit 2′


Holfluit 8′ en Prestant 4′


Holfluit 8′ en Woudfluit 2′


Orgelfeest 6 juli 2008
Tijdens een middagvullend feest op 6 juli 2008 kwamen circa 100 vrienden en familieleden bij elkaar rondom het orgel van Koen. Het Van Andel-orgel en het hoofdorgel werden afwisselend en in samenspel gebruikt en het programma werd met toelichtingen en cabaret door Koen van Andel zelf tot een geheel gemaakt.
Hieronder zijn de uitnodiging en het ‘programma’ te vinden zoals die voor het concert zijn verspreid. Het programma is meer een inleiding op de gehele middag dan een daadwerkelijk programma waarop alle uitgevoerde werken en (opgevoerde sketches) vermeld staan.
– Uitnodiging (ontwerp: Heidi Ulrich)
– Programma

archief zelf spelenOp veler verzoek heeft Koen bij deze gelegenheid zelf plaatsgenomen aan de klaviatuur van zijn orgel, om een speciaal met pijn en moeite ingestudeerd werkje uit te voeren. Een zeldzaamheid, want Koen kan eigenlijk helemaal geen orgel spelen.
Vooraf heeft Koen het publiek nadrukkelijk verteld, dat dit slechts een eenmalige aangelegenheid zou zijn. Na kennis te hebben genomen van Koens orgelspel, hebben diverse luisteraars laten weten dat dit besluit van grote wijsheid getuigt.
Koen is, zeker gezien alle uren studie en zweetdruppels die er in het instuderen zijn gaan zitten, zeer vereerd met een dergelijk compliment over zijn aanpak.
Ook vanwege de gebogen houding waarmee Koen op de orgelbank zit en naar zijn partituur tuurt (organisten, waak ervoor dat u nooit zo gaat partituren, daar worden uw rug- en nekwervels partitureluurs van) is het maar goed dat het bij deze ene keer blijft…


Herkomst pijpwerk
De Bourdon 8′ en Prestant 4′ zijn afkomstig uit het voormalige orgel van de Rotterdamse Boschjeskerk. Lees hier de details van kerk en orgel.

De Woudfluit 2′ is afkomstig van een Standaartorgel (locatie onbekend). Het tongwerk is gemaakt door Stinkens uit Zeist en heeft dienstgedaan in een huisorgel in Den Haag. De Subbas 16′ is van de Duitse firma Walcker en stond achter een eenklaviers positief in de Evangelische Kirche van Klingenberg am Main (D).