FRANCIS WEET WAT DANS IS!
Laurens de Man benut de mogelijkheden van het Van Andel-orgel ten volle in een transcriptie van de Suite française d’après Claude Gervaise van Francis Poulenc (1899-1963). Uiteraard komen de variabele tremulant en de in 2022 toegevoegde (afneembare) zwelkast aan bod, in deze geanimeerde muziek, die is geïnspireerd op oude dansvormen. En ook de akoestiek van de Broederenkerk in Deventer voegt de nodige magie toe.
Klik op het beeld hieronder of op deze link – vrij toegankelijk, ook zonder vertoon van uw danspas!

WOUT VAN ANDEL BESPEELT HET VAN ANDEL-ORGEL
Klik op de video hieronder of op deze link voor een afspeellijst met divers repertoire, uitgevoerd door Wout van Andel. De eerste twee werken zijn opgenomen kort na overplaatsing naar Deventer, en vanaf het derde werk is zelfs de uitwerking van de daarna toegevoegde (afneembare) zwelkast te horen.
Een onvergetelijke familieproductie waarvan ik graag de vreugde deel!!!

 



Alle opnames HIERONDER zijn gemaakt op de vorige locatie van het orgel, de Sint-Gertrudiskerk te Utrecht! De oplettende luisteraar zal de verschillen in akoestiek en in intonatie met de actuele situatie in Deventer horen.

Nog verse nostalgie: Koen van Andel bespeelt zelf zijn Van Andel-orgel, vlak voor de overplaatsing naar Deventer – het enige orgelwerk dat hij ooit (min of meer) in de vingers heeft gekregen:

Vooruitlopend op de later vervaardigde afneembare zwelkast is speciaal voor bovenstaande opname een tijdelijke, provisorische afdichting voor het front gecreëerd, om (alvast) het effect van een gesloten zwelkast te simuleren.

En voor wie er nog verder in wil duiken:
TIP 1: luister op YouTube naar Poco lento no. 5 in c en Non troppo lento no. 4 in E (C. Franck), uitgevoerd door Laurens de Man op het Van Andel-orgel.
Hij gebruikt daarbij de bijzondere Tremolo, die zorgt voor een dynamisch vibrato, in sterkte en snelheid variabel tijdens het spelen.

TIP 2: luister op YouTube naar de partita ‘Ach wie nichtig, ach wie flüchtig‘ (G. Böhm), uitgevoerd door Matthijs Visscher op het Van Andel-orgel.

TIP 3: luister op YouTube naar het Concerto in G, BWV 973 (A. Vivaldi, bewerkt door J.S. Bach), uitgevoerd door Laurens de Man op het Van Andel-orgel.

TIP 4: luister op YouTube naar ‘Das alte Jahr vergangen ist’, BWV 614 (J.S. Bach) , uitgevoerd door Matthijs Visscher op het Van Andel-orgel.

TIP 5: luister op YouTube naar de Sonate in d van Baldassare Galuppi, uitgevoerd door Matthijs Visscher op het Van Andel-orgel.

Hier zijn – van een andere artiest – enkele korte improvisaties te horen van de situatie in Utrecht:

01 – Holfluit 8′ B/D, Subbas 16′ (P), Bourdon 8′ (P)

02 – Holfluit 8′ B/D, Prestant 4′ B/D, Subbas 16′ (P), Pedaalkoppel

03 – Holfluit 8′ B/D, Prestant 4′ B/D, Woudfluit 2′ B/D, Subbas 16′ (P), Pedaalkoppel

04 – Eerst Prestant 4′ B/D, vervolgens Holfluit 8′ B/D + Prestant 4′ B/D, tot slot Holfluit 8′ B/D. Op het pedaal klinkt de Bourdon 8′.

05 – Woudfluit 2′ B/D, Bourdon 8′ (P)

06 – Holfluit 8′ B/D, Woudfluit 2′ B/D

07 – Prestant 4′ B, Holfluit 8′ D, Hobo 8′ D, Bourdon 8′ (P)

08 – Holfluit 8′ B/D, Basson-Hobo 8′ B/D, Subbas 16′ (P), Pedaalkoppel

09 – Holfluit 8′ B/D, Prestant 4′ B/D, Basson-Hobo 8′ B/D, Subbas 16′ (P), Pedaalkoppel

10 – Tutti

N.B.: de opnames 01, 04, 05 en 06 dateren van kort na de overplaatsing naar Utrecht, de overige opnames zijn eind 2014 gemaakt, vlak na de toevoeging van de Basson-Hobo en de Pedaalkoppel. In verband met het stookseizoen waren een integrale stembeurt en de definitieve intonatie van de Basson-Hobo nog niet uitgevoerd.
Naderhand, na de overplaatsing naar Deventer, is de intonatie uiteraard nog eens geheel herzien om het orgel op de nieuwe omstandigheden af te stemmen.

Ter vergelijking: in het ‘Archief‘ is te horen hoe het orgel voor de verhuizing in 2005 klonk op Koens slaapkamer.