In 2017 is een bijzondere Tremolo aan het Van Andel-orgel toegevoegd. Met één registerknop kan het vibrato-effect in snelheid en sterkte gevarieerd worden, zelfs tijdens het spelen! En dat alles zonder elektr(onic)a, puur en klassiek op orgelwind!
Door de knop in en uit te schuiven kan de sterkte traploos worden geregeld, door de knop te draaien kan de snelheid traploos worden geregeld (zie de demonstratie).
Uiteraard kan de knop ook op één stand worden gezet voor een constante instelling zoals bij een normale tremulant.

Het idee is ooit ontstaan doordat er met veel tremulanten altijd wat aan de hand is: je vindt ze te snel, te diep, of allebei, en als je ze minder heftig wilt afstellen, houden ze er meestal helemaal mee op…
Dat wilde ik bij mijn orgel grondig omzeilen, dus ben ik gaan puzzelen op constructies die zich wél goed laten instellen.
Daarbij viel me eens te meer op dat de tremulant weliswaar een aardige imitatie is van het vibrato van zangers en andere instrumentalisten, die hun klank er lyrischer mee maken, maar dat het daarmee vergeleken nog altijd een vrij starre, machinale verwijzing ernaar is.
En elke achterstand die het pijporgel ten opzichte van andere instrumenten (of zangstem) verweten kan worden, zeker als het om de vermeende ‘starheid’ of ‘strengheid’ zou gaan, verhelp ik graag!

Ik ben van mening dat een pijporgel met een variabele tremulant een waardevolle dimensie van dynamische expressie rijker is. Het lijkt mij mooi als meerdere orgels met zo’n speelhulp worden uitgerust en als daarmee de belangstelling voor het orgel weer een fractie groter of sterker kan worden. Alleen moet ik daarvoor misschien het ontwerp van mijn Tremolo vrijgeven…?
Het is mij nog niet helemaal duidelijk in hoeverre andere bouwers al iets soortgelijks al hebben gerealiseerd, maar de constructie zoals ik die heb gemaakt, met één knop, twee parameters (snelheid en sterkte) en louter klassieke techniek, is volgens mij nieuw op de wereld.

U begrijpt toch wel dat ik vanaf nu graag aangesproken word met ‘Chriet Tremulaer’…?